Poznaj
Wycieczka do Wrocławia
17 listopada klasy IIIa, IIIb, IIIc ze Szkoły Podstawowej w Rudnej wyjechały na wycieczkę do Wrocławia. Wycieczka była finansowana z programu „ Poznaj Polskę” oraz przez Urząd Gminy w Rudnej. Zwiedziliśmy Afrykarium, kompleks Starego Miasta oraz szukaliśmy wrocławskich krasnali.
Największe wrażenie zrobiło afrykarium gdzie dzieci mogły zobaczyć okazy egzotycznych zwierząt żyjące w oceanach i morzach. Widzieliśmy więc rekiny i potężne płaszczki płynące nam nad głowami. Powolny na lądzie żółw- w wodzie poruszał się szybko. Hipopotamy spacerowały po dnie. Mnóstwo kolorowych rybek dodawało cudownego uroku. O tej porze roku ogród zoologiczny wydawał się smutny i uśpiony. Udało się jednak zobaczyć na wybiegu słonie, żyrafy, strusie oraz niespokojnego tygrysa i kłócące się pawiany. Na drzewach wesoło i zwinnie poruszała się panda ruda. W potężnych terrariach wygrzewały się jadowite węże, żółwie i różnego rodzaju płazy. Odwiedziliśmy też motylarnię z przepięknymi egzotycznymi motylami. Następnie przejechaliśmy na Rynek Starego Miasta, gdzie podziwialiśmy bogatą architekturę tego miejsca. W centrum Rynku stoi Stary Ratusz, wyjątkowy w wymiarze europejskim zabytek gotycki. Jego budowa trwała około 250 lat. Kiedyś był on siedzibą władz miejskich i sądu. W pierwszej połowie XIX wieku wybudowano Nowy Ratusz, do którego przeniosły się władze miasta. Dzisiaj swój gabinet ma tutaj prezydent Wrocławia, odbywają się tu także posiedzenia Rady Miejskiej. 60 kolorowych kamienic otacza wrocławski Rynek. Ich fundatorami byli patrycjusze - zamożni mieszczanie. Najbardziej znane to m.in.: Kamienica pod Błękitnym Słońcem, Kamienica pod Siedmioma Elektorami, Kamienica pod Gryfami. Niesamowitą frajdę dzieciom sprawiły poszukiwania wrocławskich krasnali usytuowanych na Rynku Starego Miasta. Na wrocławskim Rynku i w jego najbliższej okolicy spotkaliśmy najwięcej figurek krasnoludków. Nic w tym dziwnego – tuż przy Rynku, za kamieniczkami Jaś i Małgosia, znajduje się wejście do podziemnej krainy krasnoludków. Znaleźliśmy krasnala Emancypantkę, Profesorka, Gołębnika, Laskersa, Wózkersa, Głuchersa i wiele innych, których imion trudno spamiętać. Pan przewodnik o każdym krasnalu potrafił opowiedzieć legendę bądź ciekawostkę związaną z tym pięknym miastem, co dodatkowo zaciekawiało uczniów.
Pomimo niesprzyjającej aury pogodowej, zimna jakie panowało w tym dniu wróciliśmy zadowoleni i uśmiechnięci do Rudnej.
Wycieczka do Wałbrzycha
W dn. 20.06.2022r. klasy 8a, 8c i 8d wyruszyły na wycieczkę do Wałbrzycha. Pierwszym punktem była podziemna trasa turystyczna zamku w Książu.
WYCIECZKA DO SREBRNEJ GÓRY I ŚWIDNICY
Dnia 13 czerwca 2022 r. uczniowie klas VII c i V b Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Rudnej uczestniczyli w wycieczce do Srebrnej Góry i Swidnicy. Wyjazd został zorganizowany w ramach projektu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Poznaj Polskę”. Obydwie miejscowości oferują atrakcje o charakterze historyczno-przyrodniczym ze względu na swoje położenie geograficzne oraz bogatą przeszłość.
Wycieczka do Wrocławia
W dniu 15 czerwca uczniowie klas VII i VIII Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Rudnej uczestniczyli w wycieczce do Wrocławia, zrealizowanej w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji
i Nauki pod nazwą: „Poznaj Polskę”.
Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Ostrowa Tumskiego. Przewodnik prowadził nas po urokliwych uliczkach wyspy i pokazywał kościół pw. św. Marcina, pozostałość książęcego zamku Piastów Śląskich z przełomu XII i XIII wieku. Następnie, obok XIII-wiecznej Kolegiaty Świętego Krzyża
i kościół św. Bartłomieja, które znajdują się w jednym obiekcie, ale na dwóch kondygnacjach i pomnika św. Jana Nepomucena- przeszliśmy pod jedną z ponad 100 latarni gazowych. Codziennie rozpala je i gasi latarnik, którego można spotkać tuż przed zapadnięciem zmroku i o świcie. To najbardziej charakterystyczna postać Ostrowa Tumskiego – także ze względu na strój: cylinder i czarną pelerynę. Zawędrowaliśmy również na słynny, zielony most zakochanych, czyli most Tumski. Przez lata pary zakochanych zostawiały na nim kłódki z imionami jako symbol trwałości uczucia, a kluczyki do nich wrzucały do Odry. Po remoncie mostu zabroniono przyczepiać kłódki do jego barier. Zakochani zostawiają kłódki na barierach wzdłuż bulwaru Włostowica.
Wycieczka do Warszawy
W dniach 1-3 czerwca uczniowie klas VI, VII i VIII Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Rudnej uczestniczyli w wycieczce do Warszawy, zrealizowanej w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą: „Poznaj Polskę”. Wizytę w stolicy uczniowie rozpoczęli od zwiedzania Centrum Nauki Kopernik, gdzie mieli okazję samodzielnie przeprowadzić eksperymenty, doświadczenia i obserwacje naukowe, a przy okazji świetnie się przy tym bawić. Po 3 godzinach obcowania z nauką, wybraliśmy się na spacer nadwiślańskim Wybrzeżem Kościuszki, pod pomnik Syrenki Warszawskiej, skąd rozpościerał się wspaniały widok na Stadion Narodowy. Drugi dzień pobytu w Warszawie rozpoczął się od zwiedzania Mauzoleum Walki i Męczeństwa przy Alei Szucha, które wywarło ogromne wrażenie i poruszenie wśród młodzieży.
Wycieczka do Torunia
Dnia 10 maja 2022 roku o godzinie 7.00 uczniowie klas IIa, IIb, IIIB i IIIc Szkoły Podstawowej w Rudnej wyruszyli na dwudniową wycieczkę do Torunia. Wycieczka została zrealizowana zgodnie z zawartym porozumieniem NP PP MEiN/2022/PP/937 z dnia 4 maja 2022r. o udzielenie wsparcia finansowego na realizację zadania w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą: „Poznaj Polskę”.
Po przybyciu na miejsce zwiedzanie zaczęliśmy od Nowego Miasta. Po spacerze urokliwymi uliczkami tej dzielnicy weszliśmy do Muzeum Toruńskiego Piernika, gdzie poznaliśmy techniki wypieku tych ciastek, wysłuchaliśmy przepięknych legend związanych z miastem i słynącymi na cały świat pierników. Następnie własnoręcznie ulepiliśmy piernika w różnych kształtach. Był piernik auto, serce, podkowa, króliczek czy też stara kamienica. Sprawiło to dzieciom mnóstwo frajdy i radości. Następnym punktem programu było zwiedzanie Twierdzy Toruń, której patronem jest hetman Żółkiewski. Na terenie twierdzy zorganizowano nam ciekawą zabawę w podchody. Zmęczeni atrakcjami pojechaliśmy do miejsca naszego zakwaterowania w “ Przystanku Toruń”, które mieści się w starych umocnieniach wojskowych. Po pysznej kolacji dzieci zmęczone atrakcjami udały się na spoczynek. Drugiego dnia wycieczki po śniadaniu przeszliśmy Bulwarem Filadelfijskim nad Wisłą, z pięknym widokiem na Most Piłsudskiego. Następnie zwiedzaliśmy Stare Miasto, którego nieodłącznym punktem jest Krzywa Wieża. Baszta stała się słynna dzięki jej charakterystycznemu odchyleniu od pionu. Szczyt wieży w stosunku do podstawy wysunięty jest aż o 1,4 m! Została ona wzniesiona w XIV w. Zobaczyliśmy Muzeum Dom Mikołaja Kopernika, gdzie urodził się i dzieciństwo spędził nasz znakomity rodak. Nieopodal znajduje się katedra Sw. Janów budowana od połowy XIII wieku przez ok. 200 lat. Tam został ochrzczony Mikołaj Kopernik. Zobaczyliśmy również pomnik naszego astronoma. Kopernik staromiejski to postawny człowiek, mierzący ponad 2 i pół metra wysokości! Jest to świetny punkt orientacyjny i samo „serce” Torunia. Za jego plecami dostrzegliśmy duży ceglany budynek, który okazał się Ratuszem- jeden z największych tego typu obiektów w Polsce. Nad Kopernikiem góruje 40-metrowa wieża ratuszowa, będąca w Toruniu chyba najpopularniejszym miejscem oświadczyn. Obeszliśmy budynek, zajrzeliśmy do jego środka i przekonaliśmy się, że mógł być on dawniej kalendarzem. Wspomina o tym pewna legenda. Podobno duża wieża symbolizowała kiedyś jeden rok. Cztery mniejsze – pory roku. 12 dużych sal w Ratuszu to miesiące. 52 mniejsze pomieszczenia – tygodnie. Okien miałoby być 365 (plus jedno, które wykuwano w rok przestępny). Spacerując uliczkami Starego Miasta w Toruniu nie mogliśmy ominąć słynnego Planetarium ulokowanego w XIX-wiecznych budynkach dawnej gazowni. System rzutników oraz projektorów umieszczonych pod kopułą głównego budynku pozwala pokazać gwiezdne konstelacje i odległe galaktyki. Następnie weszliśmy do Centrum Nowoczesności “ Młyn Wiedzy”. To instytucja kultury, której głównym zadaniem jest popularyzacja wiedzy naukowej i technicznej.