BIP - Aktualności
Opieka i wychowanie
MCI
Rozmaitości
Statystyka
- Odsłon artykułów:
- 3057632
Notice: Undefined variable: showNone in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/index.php on line 67
Aktualności
Powitanie wiosny w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Rudnej
Powitanie wiosny w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Rudnej
Zapraszamy do galerii zdjęć z korowodu oraz konkursu "Zostan artystą"
Bliżej natury - o projekcie
Bliżej Natury
Witamy na stronie poświęconej projektowi „Bliżej Natury”.
Jesteśmy grupą gimnazjalistów, która pod kierunkiem Animatora Przyrody Michała Bunkiewicza bierze udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjno-przyrodniczym.
Naszym celem jest prowadzenie kampanii, która służy podniesieniu poziomu wiedzy mieszkańców Gminy Rudna na temat bogactwa przyrodniczego terenów objętych Europejskim Programem Natura 2000 oraz zaangażowania społeczeństwa w działania na rzecz ochrony przyrody.
W skład naszej grupy wchodzą: Aleksandra Robutka, Dominika Stefańska, Paulina Bunkiewicz, Kinga Jakimowicz, Magdalena Wróblewska, Monika Malinowska, Alina Kozioł, Jowita Matijczak, Sylwia Jakubiec, Klaudia Tołodziecka. Na stronie znajdziesz m.in. informacje o projekcie i terenach naszej gminy zaliczanych do obszarów Natura 2000, aktualności związane z planowanymi działaniami oraz zrealizowane dotychczas zadania.
Jeżeli:
- zależy Ci, aby miejsce w którym żyjesz było przyjazne dla ludzi i przyrody,
- chcesz poznać cenne przyrodniczo tereny, na których mieszkasz,
- wierzysz że możesz mieć wpływ na to co dzieje się w Twojej okolicy,
- lubisz aktywnie i blisko natury spędzać czas,
- chcesz angażować się społecznie,
zapraszamy Cię serdecznie do wzięcia udziału organizowanych przez nas akcjach!!!
Kontakt :
Opiekun grupy
Michał Bunkiewicz
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 783 848 585
Koordynator ogólnopolskiego projektu „ Bliżej Natury”
Elżbieta Stepnowska
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Koło teatralne
W naszej szkole od 2008 roku istnieje koło teatralne pod nazwą „Teatr Małego Aktora”, którym opiekują się pani Ewa Musialik i pani Dorota Latawiec.
Aktorzy występili już kilkakrotnie w Centrum Kultury „Muza” w Lubinie, między innymi z okazji Światowego Dnia Godności Osób Niepełnosprawnych.
Aktorzy wystąpili również na deskach w Teatrze Lalek we Wrocławiu podczas II Dolnośląskiego przeglądu Teatrów Szkolnych ze sztuką „Stworzenie Świata”
Gminny konkurs plastyczny „ Oszczędzam energię – chronię klimat”
Gminny konkurs plastyczny
„Oszczędzam energię – chronię klimat”
Zasady uczestnictwa:
Cel konkursu:
♦ pobudzanie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży ;
♦ rozbudzanie zainteresowań plastycznych;
♦ zainteresowanie dzieci i młodzieży problematyką oszczędzania energii oraz możliwości pozyskiwania energii odnawialnej;
♦ kształtowanie wrażliwości na piękno otaczającej nas przyrody;
♦ rozwijanie wyobraźni twórczej.
Uczestnicy:
Konkurs kierowany jest do grup przedszkolnych , szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych.
Grupy przedszkolne oraz klasy 0-III szkół podstawowych wykonują prace plastyczną na temat „ Oszczędzam energię – chronię klimat”, natomiast pozostali uczestnicy czyli klasy IV-VI SP, gimnazja oraz szkoły ponadgimnazjalne wykonują plakat na w/w temat.
Czytaj więcej: Gminny konkurs plastyczny „ Oszczędzam energię – chronię klimat”
PRACOWNIA PRZYRODNICZA
PRACOWNIA PRZYRODNICZA
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół w Rudnej pracują już w jednej z najnowocześniejszej pracowni w Europie.
Została ona utworzona w ramach projektu „ Pracownia przyrodnicza w każdej gminie” który jest częścią projektu POKL „Dolnośląska Szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji”. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i powstał w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego we współpracy z Dolnośląskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu. Działania w ramach PKOL potrwają do 30.11.2011. Celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów o utrudnionym dostępie do edukacji, zainteresowanie dzieci kierunkami matematyczno – przyrodniczymi, zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych, podnoszenie jakości procesu kształcenia, wspieranie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności kluczowych poprzez realizację programów rozwojowych na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, a także wdrażanie przyjętych rozwiązań do praktyki szkolnej.
W pracowni jest 30 stanowisk dla uczniów, w tym 6 stanowisk komputerowych z dostępem do internetu, tablica interaktywna, wizualizer, piloty dla uczniów, kamera cyfrowa, dużo odczynników chemicznych, mikroskopy elektronowe, ciśnieniomierze, aparaty do pomiaru EKG to tylko niektóre z całego wyposażenia.
Warunkiem otrzymania wyposażenia, które pochodzi z funduszów unijnych było przygotowanie sali pod pracownię oraz opracowanie przez szkołę programu rozwojowego. Głównym koordynatorem projektu jest pani dyr. Alina Zawadka, a remont oraz zakup mebli został sfinansowany przez Urząd Gminy w Rudnej. Częścią realizowanego projektu są zajęcia poza lekcyjne- koła zainteresowań i zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze. Uczniowie wezmą udział w wycieczkach – 2-dniowej i dwóch jednodniowych. Dużą atrakcją będą zajęcia w Multicentrum z posługiwania się najnowszymi TI.
Dzięki nauce w takiej pracowni liczymy na zwiększenie zainteresowania się uczniów przedmiotami matematyczno – przyrodniczymi, a także mamy nadzieję, że przełoży się to na jeszcze lepsze wyniki w zakresie nauk matematyczno – przyrodniczych oraz w przyszłości chęć kształcenia się uczniów w kierunkach technicznych.
Zajęcia w pracowni są prowadzone przez przeszkolonych nauczycieli w tym zakresie, które odbywają się w Legnicy, Wrocławiu, a także na Uniwersytecie w Getyndze w Niemczech. Dla uczniów naszej szkoły w pracowni są prowadzone lekcje przyrody, kółko ekologiczno – przyrodnicze, kółko matematyczne, tutoring, oczywiście zajęcia nie są tylko przeznaczone dla uczniów szkoły podstawowej, ale również dla gimnazjalistów.
Projekt introligatorski
Projekt odtwarzania( naprawy) książek dla biblioteki szkolnej.
Idea projektu
Utworzenie MCI w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Rudnej było efektem konsekwentnie realizowanego programu rozwoju. Biblioteka przekształciła się w nowoczesne multimedialne centrum dydaktyczne .MCI zaczęło powstawać w 2004 r. (dołączenie księgozbioru biblioteki publicznej do szkolnej). W maju 2005 roku nastąpiło otwarcie MCI. Liczba woluminów w dniu dzisiejszym ( stan: listopad 2010r.) wynosi ponad 36 tysięcy egzemplarzy.
Książki nie są zbyt trwałym nośnikiem informacji, toteż istnieje stała potrzeba naprawiania uszkodzeń.
Książki przeznaczone do naprawy są wybierane przez pracowniczki biblioteki. Na lekcjach Zajęć technicznych uczniowie klas gimnazjalnych są zapoznawani z technikami introligatorskimi. Następnie samodzielnie naprawiają książki z prywatnych zbiorów. Naprawione pozycje są przedstawiane na lekcji nauczycielowi, który wnosi uwagi co do jakości wykonanej pracy. Gdy uczeń spełni kryteria , może już wypożyczyć książkę z biblioteki, nad którą ma możliwość pracy w domu lub na zajęciach koła techniczno - modelarskiego. KSIĄŻKI NAPRAWIANE SĄ METODĄ SZYCIA, OPRAWY ZEWNĘTRZNE WYKONYWANE SĄ Z KARTONU ORAZ PŁÓTNA.
Dzięki projektowi odtwarzania książek dla biblioteki udało się już odzyskać około 130 sztuk najbardziej zniszczonych egzemplarzy.
SŁÓW KILKA O NAPRAWIE KSIĄŻEK
Reperacja i oprawa książek
O stosowaniu taśmy klejącej.
W tym temacie, wśród fachowców introligatorów, jak i bibliofilów panuje zgodność
- nie stosować! Argumenty są bardzo proste: taśma klejąca z upływem lat wysycha, żółknie, aż wreszcie odpada od papieru, zostawiając po sobie brzydkie ślady
w postaci zaschniętego, zżółkniętego kleju, który trudno usunąć. Da się to zrobić, gdy się go delikatnie zeskrobie, ale należy się liczyć, że i tak pozostaną ślady. Oczywistym jest, że takie traktowanie cennych pozycji naszego księgozbioru to zwykła zbrodnia. Jednak znajduję wyjątki w stosowaniu taśmy w ogóle.
Nieraz nie warto książki zanosić do specjalisty introligatora. Byłoby to za drogie zwłaszcza, gdy chodzi o zwykłą książkę, taką wielce użytkową, która ma służyć jako szybkie, podręczne, często używane źródło informacji. Wtedy używam przezroczystej taśmy klejącej. Szczególnie jeśli są to drobne uszkodzenia, których naprawa taśmą klejącą nie zeszpeci książki (naderwany grzbiet, odpadająca okładka). I największy atut taśmy klejącej - klejenie rozerwanych, naderwanych stronic książki. Takie możemy spotkać w wielu książkach, wygrzebanych "gdzieś tam". I tutaj właściwie, by nie zatracić wygody w używaniu i funkcjonalności książki, zostaje tylko taśma klejąca.
Zawsze używam matowej taśmy klejącej - gdy się ją dobrze przylepi, tak by nie zostały nawet najdrobniejsze pęcherzyki powietrza, staje się ona prawie niezauważalna. Poza tym taśmy dobrych firm - lepiej wydać te kilka złotych więcej na szpulkę, która i tak nam długo będzie służyć, i mieć pewność jakości. Dobre taśmy są bardziej odporne na działanie czasu. Trzeba stosować najmniejsze odcinki taśmy, jakie są potrzebne do dokonania naprawy, by nie oklejać książki nadmiarem, zbędnej taśmy. Nie kleić takich miejsc, w których grozi oderwanie taśmy. Jak wiemy od papieru nie odrywa się ona bez śladu, ale "zabiera" ze sobą jego warstwę, co szczególnie szpeci powierzchnie kolorowe. Trzeba też pamiętać, co zmniejsza trwałość taśmy. Przede wszystkim wysoka temperatura. Klej schnie bardzo szybko, taśma staje się krucha. Także silne światło wpływa na żółknięcie taśmy. Wielokrotne zginanie miejsca klejonego właściwie nie jest szkodliwe, szczególnie, gdy używa się taśm dobrych firm.
Biorąc pod uwagę powyższe rzeczy, i dobrze się zastanowiwszy, czy naprawy nie można dokonać innymi sposobami, możemy użyć taśmy klejącej. Jednak pamiętajmy - naprawy dokonane taśmą klejącą są nieodwracalne! Taśmę ciężko odlepić, poprawić cokolwiek, więc musimy być ostrożni.
"Higiena" książki
Na samym początku o higienie książek, niechaj wypowie się sam Richard de Bury, słynny angielski bibliofil i mąż stanu, w swoim dziele "Philibiblon".
Zasadniczo w tym jednym rozdziale swego dzieła, w sposób nieco humorystyczny, ale jakże prawdziwy podsumowuje cały takt obchodzenia się z książkami. Za jego czasów wszelkie książki były przecież na wagę złota, stąd zrozumiałe u niego to drobiazgowe podejście. Przestroga i napomnienie dla czytelników. A co ja mogę powiedzieć o traktowaniu książek? Poniżej kilka prostych rad i spostrzeżeń.
Zacznę od przechowywania książek. Sprawą prozaiczną chyba jest, że powinno się je przechowywać na stojąca, na półkach czy regałach. Książki, które leżą, a zwłaszcza te grube, mają tendencję do skrzywiania się. Rozjeżdżają się im niejako okładki tak, że patrząc z boku, książka miast prostokąta przypomina równoległobok. Ważną rzeczą jest by na półkach książki stały odpowiednio ściśnięte, oczywiście bez przesady. Rzędu książek, jeżeli nie opiera się o ściankę regału, czy półki, nie powinno się podpierać inna książką położoną na skos, ale jakąś ciężką podpórką. Ja długi czas używałem dużej świnki-skarbonki do tego celu. Takie składowanie zapobieganie wypaczaniu i wykrzywianiu się książek, zwłaszcza tych skrajnych (jeśli położone są na skos, by podeprzeć resztę, okropnie się wykrzywiają). Wyjątkiem są tu wydania wielkoformatowe (atlasy, albumy, in folio i podobne) - je lepiej trzymać na płasko. Ja swoje szczególnie mi drogie pozycje (np. encyklopedie) trzymam
w oszklonym regale.
Miejsce przechowywania książek powinno być przewiewne (uniknie się nieraz nielubianego, choć ja go uwielbiam, zapachu starych książek) i suche. Ważne jest by w powietrzu nie było wilgoci, która nie służy książkom. Uwaga z wietrzeniem pomieszczeń! Często wilgotne powietrze z zewnątrz kondensuje na książkach czy regałach, poddając działaniu wilgoci nasz księgozbiór. Szczególną uwagę należy zwrócić na usytuowanie kaloryferów czy innych źródeł ciepła wobec książek. Pomijając groźbę pożaru książek np. od iskier z pobliskiego pieca kaflowego, chodzi tu o gorąco. Jeśli źródło ciepła jest za blisko książek, bardzo się one nagrzewają
i wysuszają co nie dość, że może je wypaczyć, to jeszcze okrutnie wysusza klej, którymi są klejone, co powoduje ich rozsychanie i obniżoną trwałość. Z tego samego powodu nie powinno się kłaść książek na kaloryferach, czy piecykach. Należy też uważać na urządzenia elektryczne nagrzewające się mocno w czasie pracy.
Odrobina kurzu na książkach zasadniczo nie przeszkadza, jest to lepsze niż przecieranie ich na mokro. Zresztą taki kurz może działać osuszająco, wchłaniając nadmiar wilgoci z powietrza i chroniąc książki. Lecz nie należy z nim przesadzać. Od czasu do czasu wskazane jest przetrzeć książki miotełką do kurzu czy suchą ściereczką, tutaj książki nie różnią się od reszty domu i je też należy sprzątać. Nadmiar kurzu brudzi brzegi stron, a przy wysuwaniu książek także grzbiety.
Niektórzy książki, zwłaszcza wobec barku miejsca, przechowują na przykład
w kartonowych pudłach, zawinięte w gazety. Gorąco odradzam. Gazety ze względu na mierną jakość papieru i specyficzną farbę drukarską są kwaśne. Długie przechowywanie książek w takim środowisku nie służy im z wiadomych względów. Kleje rozsychają i degenerują się, papier staje się łamliwy, a okładki i ilustracje tracą kolory. W takich wypadkach już lepiej trzymać książki zawinięte w tkaninę.
Teraz słów kilka o użytkowaniu książki. W zasadzie tutaj nie ma nic ciekawego do mówienia. Oczywistymi rzeczami jest to, że nie należy czytać przy jedzeniu, na deszczu, w wannie (nawet pomijając zagrożenie "utopienia" książki, duża wilgotność, co już zaznaczałem, jest niewskazana dla książek) itd. Podobnie jak obchodzenie się z książkami z brudnymi, czy mokrymi rękami, lub w innych drastycznych warunkach.
Uczulę tutaj na dwie zasadnicze sprawy. Jedną z największych zbrodni jakie można popełnić na książce jest zaznaczanie miejsca czytania poprzez położenie otwartej książki stronami do dołu. W takiej pozycji książka mocno się wygina, może pękać,
a z czasem zaczną z niej wypadać strony. W drastycznych wypadkach można złamać książkę na pół (zwłaszcza jak jeszcze coś się na niej położy). Dlatego apeluję: używajmy zakładek do książek! Tylko nie zastępujmy ich ołówkami, czy innymi nie przeznaczonymi do tego celu przedmiotami. Grube rzeczy włożone w książkę, przy zamknięciu jej mogą (szczególnie jak leżą głęboko w książce) wyłamać jej okładki
z grzbietu, czy złamać je na pół. Druga jeszcze okrutniejsza rzecz, to podczas czytania, złożenie czytanej książki zewnętrznymi stronami okładek do siebie (niejako "wywrócenie na lewą stronę") w celu zmniejszenia jej formatu i poprawienia wygody czytania. Można ją wtedy trzymać w jednej ręce, nie zajmuje tyle miejsca, a wiatr nie będzie przewracał stron. Barbarzyńcami są ci, którzy w celu poprawienia swej wygody tak traktują książki. Jest to jeszcze straszniejsze niż kładzenie otwartej książki tekstem w dół. Bo jeżeli już wtedy bardzo ją niszczymy, to co można powiedzieć jeśli dodatkowo wyginamy ją jeszcze w drugą stronę? Nietrudno sobie wyobrazić jak będzie wyglądać książka po serii takiego traktowania. Ale jakże często widzi się nieodpowiedzialnych, bez szacunku, którzy na przykład w tramwaju w ten sposób czytają książki.
Podobnie na książki trzeba uważać podczas transportu. Nie wrzucajmy ich jak ziemniaki do worka, gdzie mogą się pognieść, pozaginać im rogi, czy mogą się one pobrudzić. Zwróćmy uwagę na to, by były zabezpieczone i spoczywały wygodnie.
Jeszcze jedna, ale jakże ważna sprawa, którą zawrę w prostym zdaniu: "NIE POŻYCZAJCIE KSIĄŻEK BYLE KOMU!" Wyobraźnia nie ogarnia, jak niektórzy traktują książki, a zwłaszcza cudze książki. Ja pożyczam książki tylko garstce zaufanych i sprawdzonych osób, o których wiem, że potrafią dbać o cudzą własność. Po tym jak się kilkakrotnie naciąłem, czego efektem jest na przykład zalany herbatą Sapkowski z autografem, niezwykle podejrzliwie traktuję pożyczających ode mnie książki. Zresztą są w moim księgozbiorze książki, które ze względu na niezwykłą, głównie dla mnie, ale i nieraz księgarską wartość, są w ogóle nie do pożyczania. I jeszcze jedna rada: warto notować co, komu i kiedy się pożycza. Ludzie przejawiają nieraz krótką pamięć odnośnie pożyczonych książek i można w ten sposób stracić niektóre swoje pozycje.
Varia
Ratowanie zmoczonych książek.
Może się zdarzyć, że wskutek naszego niedbalstwa, czy nieuwagi, lub po prostu w wyniku wypadku, książka ulegnie zmoczeniu. Lekkiemu lub też całkowitemu "zatopieniu". Ważne jest wtedy, by właściwie je ratować, tak by wypadek ten nie odbił się na trwałe w ich wyglądzie.
Jeśli książka jest bardzo mokra, zbierzmy nadmiar wilgoci sucha szmatką. Między strony włóżmy podwójnie złożone strony z gazet (uwaga na takie, które pod wpływem wilgoci mogą "puścić farbę", będziemy mieli wtedy kopie gazety na stronach naszej książki!) lub płatki cienkiego materiału (a zdecydowanie najlepsza jest bibuła laboratoryjna - taka do robienia sączków). Następnie umieszczamy książkę na płasko na twardym podłożu i przyciskamy solidnie czymś ciężkim, tak by ciężar rozłożony był równomiernie. Baczną uwagę zwróćmy by dobrze dociśnięta była szczególnie część grzbietowa i przeciwna jej krawędź książki. Unikniemy w ten sposób wichrowania się kartek. Tak zabezpieczoną książkę kładziemy następnie do wyschnięcia w przewiewnym miejscu. Nie przyspieszajmy suszenia używając suszarek, lub kładąc książki w pobliżu ciepła, czy na kaloryferach. Ważne jest by schły one powoli i równomiernie. Gwałtownie schnący mokry klej może rozsychać,
a strony mogą ulec zwichrowaniu. Co jakiś czas zmieniajmy gazety, czy materiał między kartkami. Uważajmy by nie otwierać za szeroko wciąż mokrych książek. Gdy kartki będą już tylko lekko wilgotne, możemy usunąć gazety, ale wciąż trzymajmy książkę na płask, mocno dociśniętą. Dopiero gdy wyschnie całkowicie, możemy usunąć docisk. Tak ratowane książki, nawet po mocnym zmoczeniu powinny być jeszcze w stanie używalności. Najgorsze do ratowania z "utopienia" są książki wyłącznie klejone, z miękkimi kartonowymi okładkami. W takich przypadkach możemy nie zapobiec zwichrowaniu się książki, ani jej rozklejeniu.
Ślubowanie klas pierwszych
Dnia 25 listopada 2010 r. w naszej szkole, odbyło się uroczyste Ślubowanie Klas Pierwszych Szzkoły Podstawowej oraz Gimanzjum Akademię przygotowali uczniowie wraz z wychowawczyniami. Do uroczystości włączyli się także uczniowie klas starszych. Dzieci pięknie zaprezentowały się w części artystycznej, podczas której śpiewały piosenki, odgrywały scenki teatralne i prezentowały układy taneczne.
OGŁOSZENIE
W DNIU 14 LISTOPADA 2010 ROKU
W OBIEKCIE SPORTOWYM ODBĘDZIE SIĘ
III TURNIEJ TAŃCA TOWARZYSKIEGO O PUCHAR WÓJTA GMINY RUDNA.
W ZWIĄZKU Z TYM OBIEKT SPORTOWY NIE BĘDZIE CZYNNY.
ZA UTRUDNIENIA PRZEPRASZAMY, ZAPRASZAJĄC JEDNOCZEŚNIE DO OGLĄDANIA ZMAGAŃ TURNIEJOWYCH
ogłoszenie
w dniu 06 listopada Obiekt Sportowy będzie nieczynny z powodu organizacji Pływackiego Pucharu Dyrektorów.
Za utrudnienia Przepraszamy.
Więcej artykułów…
Strona 104 z 105
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 130
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 136
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 130
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 136
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 130
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 136
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 130
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 136
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 130
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 136
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 130
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 136
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 130
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 136
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 130
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 136
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 130
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 136
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 130
Warning: Illegal string offset 'active' in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/html/pagination.php on line 136
« startpoprz.96979899100101102103104105nast.koniec »