BIP - Aktualności
Opieka i wychowanie
MCI
Rozmaitości
Statystyka
- Odsłon artykułów:
- 3131904
Notice: Undefined variable: showNone in /www/zsrudna.info/templates/themza_j17_06/index.php on line 67
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 27, czerwiec 2016 18:43
- Poprawiono: poniedziałek, 27, czerwiec 2016 18:43
- Administrator
- Odsłony: 11169
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU
"SZKOŁA DBAJĄCA O BEZPIECZEŃSTWO"
W SZKOLE PODSTAWOWEJ ZESPOŁU SZKÓŁ IM. JANA PAWŁA II W RUDNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
1. Charakterystyka szkoły i jej uwarunkowań środowiskowych.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Rudnej jest jedną z dwóch i zarazem pierwszą co do wielkości placówką edukacyjną w gminie Rudna. Szkoła Podstawowa z 17 oddziałami klasowymi, do których uczęszcza 349 uczniów oraz Gimnazjum z 152 uczniami uczącymi się w 7 oddziałach klasowych stanowią rdzeń struktury Zespołu Szkół. Środowisko społeczne szkoły jest zróżnicowane. Tworzą je głównie uczniowie wywodzący się z rodzin robotniczych, a także dzieci rolników. Wśród społeczności uczniowskiej są także dzieci i młodzież pochodzące z rodzin inteligenckich. Znaczący procent uczniów wywodzi się z rodzin o niskim statusie materialnym, rodzin borykających się z problemem bezrobocia oraz rodzin niewydolnych wychowawczo. Dodatkowo w ostatnich latach zanotowano obecność tzw. euro-sierot oraz dzieci emigrantów powracających do kraju z Anglii i Irlandii. Na uwagę zasługuje również fakt istnienia w środowisku szkolnym mniejszości religijnych, narodowościowych i etnicznych. Około trzech procent wszystkich uczniów jest wyznania prawosławnego. Do szkoły uczęszczają potomkowie Ukraińców i Łemków przesiedlonych po wojnie na tereny gminy Rudna w ramach akcji „Wisła”. Ze względu na zróżnicowaną strukturę społeczną Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Rudnej szczególnego wymiaru nabierają potrzeba integracji środowiskowej oraz działania zespołowe w kontekście formułowania kierunków i zasad organizacji pracy zarówno dla uczniów jak i nauczycieli, a także dla pozostałych grup społeczności szkolnej. Organem prowadzącym szkołę jest gmina Rudna.
Gmina Rudna jest gminą wiejską. Jednocześnie jest jednak jednostką terytorialną prężnie rozwijającą się pod względem infrastruktury i procesów społecznych. Leży w północnej części województwa dolnośląskiego i jest najbardziej wysuniętą na wschód gminą Powiatu Lubińskiego. Sąsiaduje z gminą Ścinawa, Grębocice, Pęcław, Polkowice i wiejską gminą Lubin. Położona jest na lewym brzegu rzeki Odry i obejmuje tereny pradoliny Głogowskiej, Wzgórz Dalkowskich i Obniżenia Ścinawskiego. Największymi i zarazem najstarszymi miejscowościami Gminy Rudna są miejscowości Rudna i Chobienia. Gmina zajmuje powierzchnię 216,6 km2. Jest jedną z największych gmin tego regionu. W skład gminy wchodzi 29 miejscowości. Liczba mieszkańców gminy wynosi aktualnie 7 547. Na terenie gminy Rudna występują różne surowce mineralne. Głównym bogactwem są złoża rud miedzi. Działa tu koncern górniczo-hutniczy KGHM Polska Miedź S.A., który pozytywnie wpływa na strukturę zatrudnienia w regionie, w tym także daje zatrudnienie znacznej części mieszkańców gminy Rudna. Obecność zakładów wydobycia i przetwarzania surowców naturalnych niesie jednak ze sobą również negatywne konsekwencje, polegające na silnej ingerencji człowieka w przyrodę. W gminie Rudna działa Huta Miedzi „ Cedynia” oraz istnieje największy w Europie zbiornik odpadów poflotacyjnych „ Żelazny Most”. Ze względu na zanieczyszczenie gleby i powietrza metalami ciężkimi lokalny samorząd podjął działania profilaktyczno-lecznicze adresowane do dzieci i młodzieży z terenu gminy. W ramach tych działań wszyscy uczniowie Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Rudnej przynajmniej raz w roku wyjeżdżają do nadmorskich lub górskich miejscowości uzdrowiskowych na bezpłatne kilkunastodniowe turnusy rehabilitacyjno- lecznicze połączone z nauką.
Mając świadomość współczesnych uwarunkowań społecznych i politycznych władze gminy dążą do jej rozwoju i integracji również na gruncie europejskim. W tym zakresie odnotowano sukcesy, do których zalicza się współpraca partnerska z gminą Oybin w Niemczech oraz gminą Rudna w Czechach. Dzięki tej współpracy uczniowie Zespołu Szkół im. Jana Pawła II mają szansę wymiany kulturowej i językowej z rówieśnikami zza zachodniej i południowej granicy, co znacząco wpływa na rozwój kompetencji społecznych i komunikacyjnych młodego pokolenia mieszkańców gminy Rudna.
Wsparciem w realizacji funkcji i zadań szkoły jest również wysokiej jakości baza dydaktyczna, na którą składają się:
-
dwa budynki szkolne – szkoła podstawowa i gimnazjum, z: 37 salami lekcyjnymi, pracownią informatyczną i przyrodniczą w szkole podstawowej, salą gimnastyczną, świetlicami dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, stołówką, szatniami,
-
budynki wyposażone są w kamery i system monitoringu, a w sześciu salach lekcyjnych są tablice interaktywne,
-
Multimedialne Centrum Informacji z bogatym księgozbiorem liczącym ponad 32 tysiące woluminów, kafejką internetową oraz salą multimedialną,
-
obiekty sportowe z basenem, halą sportową, siłownią, kortami tenisowymi, bieżnią prostą, skocznią, odkrytym boiskiem do piłki siatkowej i boiskiem do piłki nożnej.
Dostępna baza dydaktyczna stwarza solidne podstawy do funkcjonowania i rozwoju szkoły.
Opracowała Kamila Mazurek
2. W realizację zadań przyjętego programu zaangażowani byli bezpośrednio uczniowie i nauczyciele szkoły podstawowej, pośrednio rodzice oraz społeczność lokalna i współpracujące ze szkołą instytucje (Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudnej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rudnej, Komisariat Policji w Rudnej i Komenda Powiatowa Policji w Lubinie, Gminny Ośrodek Kultury w Rudnej, Państwowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Lubinie, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Lubinie, Fundacja Orange, Centrum Szkolenia Psów „Cywil” w Lubinie). Powodem podjęcia zadania były wyniki diagnozy wstępnej i potwierdzająca je analiza sytuacji wychowawczej w szkole i wypracowane na tej podstawie wnioski:
A. Zwiększyć intensywność dyżurów pełnionych przez nauczycieli, szczególnie w miejscach bardziej odosobnionych, wskazywanych jako mniej bezpieczne, poprzez np. dyżury uczniowskie i częstszą analizę zapisów monitoringu.
B. Podjąć działania mające na celu poprawę wzajemnych relacji między uczniami, uczniami i nauczycielami oraz samymi nauczycielami i nauczycielami a rodzicami – integracja jako podstawa prawidłowych oddziaływań wychowawczych.
C. Uwzględnić, w większym zakresie, w działaniach wychowawczych zajęcia kształtujące umiejętności wyrażania własnych emocji, uczuć, określania ich i rozpoznawania oraz ćwiczące umiejętność prawidłowych reakcji w sytuacjach trudnych.
D. Prowadzić działania informacyjno-edukacyjne i profilaktyczne, także w zakresie społeczno-prawnym, zwiększające świadomość uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły na temat występujących zagrożeń w sferze bezpieczeństwa, uzależnień, zjawiska przemocy oraz możliwych konsekwencji wynikających z podejmowania działań ryzykownych, stosowania przemocy oraz dokonywania czynów karalnych.
Główne cele programu:
-
Poprawa stanu bezpieczeństwa uczniów w szkole. Eliminowanie zjawiska przemocy
-
Integracja uczniów szkoły poprzez tworzenie warunków do różnorodnej ich aktywności w szkole (integracja jako podstawa działań wychowawczych).
-
Angażowanie wszystkich przedstawicieli społeczności szkolnej w budowanie przyjaznego i bezpiecznego środowiska w szkole.
-
Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Promowanie wśród uczniów bezpiecznego i zdrowego stylu życia.
Cele szczegółowe
-
Tworzenie w szkole klimatu współpracy oraz wzajemnego szacunku – integrowanie społeczności szkolnej. Budowanie życzliwej atmosfery w klasie i szkole, także poprzez propagowanie zachowań prospołecznych. Kształtowanie nawyku akceptacji i tolerancji wobec odmienności rówieśników. Zapoznawanie z regulaminem szkolnym i klasowym
-
Zwrócenie uwagi uczniom na niebezpieczeństwa związane z nieprawidłowym zachowaniem się podczas pobytu w szkole. Uaktualnianie i stosowanie procedur i sankcji w przypadku nie przestrzegania przyjętych norm. Kształtowanie i wskazywanie wzorcowych zachowań w kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi.
-
Uwrażliwienie dzieci na możliwość pojawienia się zagrożeń w drodze do i ze szkoły, w domu i w czasie zabawy. Edukacja społeczno-prawna uczniów, rodziców, nauczycieli. Wyposażenie uczniów i osoby dorosłe w wiedzę na temat praw i obowiązków dziecka, rodzica, nauczyciela.
-
Wykształcenie umiejętności zwracania się o pomoc w przypadkach wystąpienia zagrożenia. Wypracowanie bezpiecznego systemu informowania o przypadkach przemocy i reagowania na nie.
-
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z własną złością oraz z przejawami agresji innych. Uczenie się zachowań asertywnych oraz kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przemocą.
-
Zmniejszenie ilości wypadków z udziałem uczniów poprzez wzmożenie dyżurów podczas przerw i organizację działań przebiegających „pod okiem“ nauczycieli oraz przypominanie o obowiązujących regułach zachowania na lekcjach, przerwach, podczas zabaw i rozgrywek sportowych.
-
Rozwijanie wśród uczniów poczucia własnej wartości oraz budowanie wewnętrznej motywacji do pracy nad sobą. Wspomaganie uczniów w rozwijaniu kompetencji psychospołecznych.
-
Wzmacnianie czynników chroniących uczniów przed podejmowaniem zachowań ryzykownych oraz eliminacja lub redukcja czynników sprzyjających podejmowaniu zachowań ryzykownych.
3. Opis realizacji programu uwzględniający wyniki diagnozy wstępnej.
Wnioski do realizacji programu zostały opracowane na podstawie wyników ankiety „Szkoła dbająca o bezpieczeństwo“ przeprowadzonej w październiku (klasy II-III) i na początku listopada 2015 r. (kl. IV-VI) oraz analizy sytuacji wychowawczej.
W trakcie trwania programu zrealizowano wszystkie planowane działania:
- informacyjno-edukacyjne (np. dostarczanie informacji o skutkach zachowań ryzykownych, osobach i instytucjach wspierających szkołę, uczniów, rodziców, nauczycieli w rozwiązywaniu problemów, pomoc w rozwijaniu umiejętności rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie z napięciem emocjonalnym, opierania się naciskom otoczenia itp.);
- interwencyjne (rozwiązywanie w praktyce występujących problemów, wspieranie w sytuacjach kryzysowych);
- alternatywne (angażowanie w działalność pozytywną, wskazywanie możliwości zaspokojenia potrzeb, np. przynależności, sukcesu oraz osiągania satysfakcji z zaangażowania w działalność sportową, artystyczną, społeczną).
w formie: godzin wychowawczych, spotkań i warsztatów z pedagogiem szkolnym i zaproszonymi gośćmi (np. przedstawiciele policji, sądu, poradni psychologiczno-pedagogicznej, terapeuci), akcji, kampanii, działań profilaktycznych, konkursów, wybranych programów edukacyjnych, apeli okolicznościowych, organizacji zabaw podczas przerw śródlekcyjnych, zajęć pozalekcyjnych, zawodów sportowych, prelekcji, warsztatów dla rodziców, ekspozycji gazetek, plakatów itp.
Realizacja zaplanowanych działań opartych na diagnozie wstępnej i rozpoznanej sytuacji w szkole przyniosła oczekiwany efekt – poprawę stanu bezpieczeństwa dzieci w szkole i środowisku lokalnym, a także wzrost wiedzy i świadomości uczestników programu.
Po przeprowadzeniu diagnozy końcowej dokonano analizy porównawczej z wynikami diagnozy wstępnej oraz danymi ze wstępnej analizy sytuacji wychowawczej:
1. Większa grupa uczniów zdecydowanie lepiej czuje się w szkole niż na początku roku szkolnego- poczucie bezpieczeństwa wzrosło w klasach II-III z 88 do 89%, w klasach IV-VI z 85 aż do 88%, a znacząco wzrosło poczucie integracji ze swoją klasą lub mniejszą grupą w klasie – z 85 do 93%.
2. Uczniowie najczęściej mają poczucie bezpieczeństwa z powodu dyżurujących nauczycieli, a młodsze dzieci równie często wskazują jako przyczynę działający w szkole monitoring. Ważne jest, że znacząca grupa uczniów podkreśla, że uczniowie w szkole przyjaźnią się ze sobą, a panujący w szkole dobry klimat także podnosi poczucie ich bezpieczeństwa.
3. Coraz mniejsza grupa uczniów czuje się zagubiona lub zagrożona, chociaż jeszcze dzieci wciąż obawiają się kradzieży lub najczęściej takich form przemocy jak dokuczanie, popychanie, zaczepki ze strony starszych uczniów lub osób spoza szkoły. Uczniowie klas starszych obawiają się też niektórych nauczycieli. Ważnym jest fakt, że rzadko mają miejsce poważniejsze zdarzenia, a ich sprawcy są rozpoznani. Podjęto wobec nich odpowiednie działania (diagnostyczne, wychowawcze, terapeutyczne) i nawiązana został ścisła współpraca z ich rodzicami lub opiekunami.
4. Niepokojącym wydaje się fakt, że wskazywane formy przemocy mają jednak miejsce w szkole lub na terenie, na którym szkoła się znajduje, a w szczególności na korytarzu lub w szatniach, rzadziej w toaletach. Należy też dogłębnie rozpoznać wskazywane przez uczniów sytuacje, kiedy to są świadkami stosowania przez innych używek „w szkole lub jej okolicy”, gdyż w przypadku naszej placówki „okolice szkoły” to także znajdujący się bardzo blisko Rynek z wieloma sklepami i restauracją oraz znajdujący się w pobliżu park.
5. Uczniowie wypracowali lepsze kontakty z wychowawcą lub nauczycielami, co skutkuje większym zaufaniem do nich, a co można zauważyć m.in. w większej ilości zgłaszanych sytuacji związanych z przemocą. Uczniowie częściej niż poprzednio reagują w znany sobie i możliwy sposób na zauważane akty przemocy wobec innych – najczęściej także poprzez zgłaszanie ich nauczycielom, wychowawcom, pedagogowi i dyrekcji lub stawanie w obronie ofiary.
6. Zauważalna jest poprawa relacji w niektórych klasach (w wyniki działań integrujących grupy), podczas przerw większa ilość uczniów przebywa we wskazywanych bezpiecznych miejscach i stara się zachować zgodnie z przyjętymi normami, na co wpływ miały niewątpliwie organizowane "wesołe przerwy" pod opieką wychowawców świetlicy, a także stworzone przez uczniów klas I-III plakaty o prawidłowych zachowaniach w szkole umieszczone w różnych częściach korytarzy oraz wykorzystywane podczas dyżurów uczniowskich znaki, piktogramy powstrzymujące lub przerywające niebezpieczne zachowania.
7. Uczniowie mają większą wiedzę na temat różnych sytuacji społecznych, prawidłowych zachowań w różnych okolicznościach, nawiązywania bezpiecznych kontaktów z innymi ludźmi, własnych emocji i konsekwencji wynikających z podejmowania działań ryzykownych, na co wpłynęły wszystkie zrealizowane działania edukacyjno-profilaktyczne.
4. Opis efektów działań podjętych w Programie:
A. Ewaluacja współpracy z instytucjami – wszystkie instytucje, firmy, fundacje, które uczestniczyły w programie współdziałały ze szkołą bardzo chętnie, a tę współpracę można ocenić jako celową i efektywną. Zostały zrealizowane wszystkie najważniejsze cele – uczniowie mieli możliwość kształtowania postaw prospołecznych, uczenia się nowych umiejętności, działania praktycznego, zdrowej rywalizacji, uczestnictwa w różnych formach animacji kulturalnej, sportowej, spędzania czasu w sposób aktywny i społecznie akceptowany. Współpracujące z nami instytucje mają możliwość realizacji swoich celów, a dzięki efektywnej współpracy ze szkołą mają okazję „pokazać się” z innej, mniej znanej strony.
B. Ewaluacja przeprowadzonej edukacji społeczno-prawnej – cała społeczność szkolna oraz rodzice uczniów i środowisko lokalne (także za pomocą strony internetowej szkoły) zostali zapoznani z obowiązującymi w szkole procedurami, regulaminami, zasadami oceniania uczniów, organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej; mogli skorzystać z gazetek informacyjnych, eksponowanych plakatów, ulotek i innych form przekazywania wiedzy, także podczas spotkań z rodzicami, Rad Pedagogicznych na temat instytucji wspomagających pracę szkoły, rodzinę, organizacji pomocowych. Uczniowie brali udział w wielu działaniach edukacyjnych i profilaktycznych, spotkaniach, warsztatach podczas których wykorzystano materiały kampanii społecznych, programów, fundacji lub zasoby własne prowadzących, a które podniosły poziom kompetencji dzieci w tym zakresie;
C. Ewaluacja z działań w zakresie profilaktyki zachowań agresywnych i przemocowych – stosowane przez szkołę działania przynoszą coraz lepsze rezultaty w zakresie zapobiegania występowaniu zachowań agresywnych i przemocy. Uczniowie poszerzają stale swoją wiedzę na temat sposobów reagowania na zachowania agresywne i przemoc, wiedzą do kogo lub gdzie zwrócić się o pomoc, że reagowanie na krzywdę innych to przejaw odwagi. Podczas zajęć w grupach, spotkaniach z terapeutami i trenerami zostało wypracowanych wiele „taktyk” postępowania, uczniowie podczas ćwiczeń np. w formie dramy uczyli się w praktyce reagowania na trudne sytuacje. Warto podkreślić, że takie zachowania wielokrotnie sprawdziły się w zwykłych codziennych sytuacjach szkolnych, a rodzice uczniów, podczas spotkań w klasach lub w kontaktach indywidualnych wspominają o nowych, ciekawych i nie występujących wcześniej, praktycznych umiejętnościach swoich dzieci i szerszym spojrzeniu na różne sytuacje, na które wcześniej nie zwracały one uwagi.
Polecane działania szkoły w zakresie edukacji społeczno-prawnej i profilaktyki zachowań agresywnych i przemocowych:
1. Spotkania z policją – w dniu 27.01.2016 r. (policjant z Komisariatu w Rudnej) i w dniu 13.04.2016 r. - policjantki z Komendy Powiatowej Policji w Lubinie – dotyczące szeroko rozumianej tematyki bezpieczeństwa w szkole, w domu, w czasie wolnym oraz konsekwencje prawne i społeczne czynów karalnych i podejmowanych zachowań ryzykownych.
2. Stałe gazetki ścienne, plakaty z informacjami z zakresu prawa rodzinnego, oświatowego, propagujące prawidłowe metody wychowawcze – "Przeczytaj, zastanów się, zastosuj", poszerzające wiedzę o działalności instytucji wspierających rodzinę (także telefony alarmowe), szkołę, edukacja prawna m.in. w formie prezentacji opracowanej przez sędzię Annę Marię Wesołowską zamieszczona na stronie internetowej szkoły, rozmieszczanie na szkolnych korytarzach plakatów wykonanych przez uczniów klas I-III o tematyce bezpieczeństwa dot. różnych sytuacji społecznych.
3. Realizacja zajęć w ramach projektu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy "Ratujemy i uczymy ratować" – w klasie I b, III a, III b. Wychowawczyni kl. I b posiada certyfikat uprawniający ją do prowadzenia zajęć z dziećmi z edukacji wczesnoszkolnej, a od organizatora otrzymała pomoce do prowadzenia zajęć – tekturowe telefony do składania (uczenie wybierania numerów alarmowych), fantomy ANIA MAŁA do ćwiczeń praktycznych, książeczki dla dzieci z krótkim tekstem i dyplomem za udział w zajęciach z podpisem Jurka Owsiaka. Dzieci w czasie zajęć uczyły sie rozpoznawać osobę nieprzytomną, która nie oddycha i ćwiczyły pozycję boczna ustaloną. Dowiedziały się, że osobie nieprzytomnej, która nie oddycha można udzielić pomocy i ćwiczyły na fantomach resuscytację (2 wdechy i 30 uciśnięć klatki piersiowej). Dowiedziały się również, jak ważną rolę mogą odegrać nawet małe dzieci, jeżeli będą umiały wezwać pomoc. Dlatego składały tekturowe telefony i ćwiczyły wybieranie numeru alarmowego 112 oraz prowadziły rozmowę z dyspozytorem. Na zakończenie zajęć zdawały pisemny egzamin (treść w otrzymanej książeczce) i uzyskały wpis do dyplomu za udział w zajęciach. Po zakończeniu projektu do WOŚP został wysłany raport wraz z listą przeszkolonych dzieci. Także podczas Dni Szkoły w sali gimnastycznej odbył się pokaz ratownictwa medycznego (sprzęt, działania ratowników), a wszystkie chętne dzieci mogły spróbować na fantomach resuscytacji pod okiem ratowników medycznych.
4. Realizacja Kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł (edycja jesienna i wiosenna 2015 i 2016) – z głównymi hasłami "Grajmy w jednej drużynie" i "Pod dobrą opieką", których treści pozwoliły na edukację rodziców, dzieci, nauczycieli w zakresie nawiązywania prawidłowych relacji społecznych, organizacji odpowiedniej opieki, dbania o zdrowie, organizacji czasu wolnego, zapobiegania uzależnieniom, propagowania zdrowego stylu życia, informacji o instytucjach pomagających w trudnych sytuacjach życiowych (szczegóły w sprawozdaniu z przebiegu kampanii) oraz konkursy i zajęcia sportowe.
5. Przeprowadzenie szkolenia dla dzieci – "Jak bezpiecznie zachowywać się w kontaktach z psami" – w dniu 7 czerwca 2016 r. w szkole podstawowej odbyło się spotkanie uczniów klas I-VI (w dwóch grupach) z p. Ewą z Centrum Szkolenia Psów "Cywil" w Lubinie, która przeprowadziła dla dzieci pogadankę na temat bezpiecznych zachowań w kontaktach z psami, prawidłowej opieki nad swoimi pupilami oraz zapoznała uczniów z rasami psów i ich przeznaczeniem (np. psy obronne, pasterskie, myśliwskie, towarzyszące, wykorzystywane w dogoterapii itp.). W pokazie uczestniczyły też dwie inne panie, które zaprezentowały swoich czworonożnych podopiecznych i ich umiejętności (pokaz posłuszeństwa, elementy tresury, zabawy, psie sztuczki). Wszyscy uczniowie wzięli też udział w praktycznym szkoleniu "Jak zachować się podczas ataku psa", a na koniec spotkania otrzymali certyfikaty ukończenia kursu (w formie kolorowych zakładek), na których znalazły się praktyczne wskazówki dotyczące bezpiecznego zachowania się podczas spotkania z obcym psem, zakazy jakich należy wtedy przestrzegać oraz informacje nt. znaków ostrzegawczych jakie wysyła agresywny pies. Chętne dzieci mogły też, za pozwoleniem właścicielek psów, pogłaskać czworonogi, zadać pytania na temat opieki nad pieskami, miejsc, gdzie szkoli się psy oraz jak najlepiej wybrać psa, którym chcieliby się zaopiekować.
6. Realizacja projektu świetlicy szkolnej "Bezpieczny w szkole i poza nią" – 3 edycja, zawierającego szeroki wachlarz działań dotyczących bezpieczeństwa – szczegóły w załączonym sprawozdaniu świetlicy.
7. Wykorzystanie w spotkaniach z dziećmi m.in. materiałów edukacyjnych Fundacji Dzieci Niczyje, np. "Nie daj się – jak chronić się przed przemocą" (film DVD, zeszyty ćwiczeń), "Będę świadkiem w sądzie – poradnik dla dzieci i młodzieży", plakaty, ulotki.
8. Przygotowanie i realizacja eliminacji szkolnych ogólnopolskiego turnieju "Młodzież zapobiega pożarom", przygotowanie i egzaminy na kartę rowerową (ze szkoleniem w zakresie udzielania pierwszej pomocy dla klas IV) oraz przeprowadzenie Turnieju o bezpieczeństwie (z elementami bezpieczeństwa w ruchu drogowym).
9. Działania "Bezpieczny internet" - propagowanie zasad bezpiecznego i kulturalnego korzystania z Internetu, przeciwdziałania zagrożeniom płynących z Sieci oraz zwrócenie uwagi na wpływ i konsekwencje internetowej aktywności dzieci i młodzieży: zajęcia sieciaki.pl dla uczniów klas III i V z wolontariuszką Fundacji Orange ; obchody Dnia Bezpiecznego Internetu - zamieszczenie na stronie szkoły baneru z logo akcji DBI 2016 "Lepszy Internet zależy od Ciebie", opracowanie i rozpropagowanie przy współpracy z uczniami ulotek "Lepszy Internet zależy od Ciebie", "Korzystaj z Internetu bezpiecznie i kulturalnie,wykonanie gazetek ściennych "Lepszy Internet zależy od Ciebie", "Dzień Bezpiecznego Internetu", "Cyberprzemocy co to jest ?", zorganizowanie profilaktycznej akcji informacyjnej "Warto przeczytać" skierowanej do nauczycieli i rodziców - w czasie spotkania z rodzicami promowano ideę DBI poprzez rozdawanie materiałów edukacyjnych "Lepszy Internet zależy od Ciebie", "Stop cyberprzemocy", "Zabezpieczanie dowodów przemocy wobec dziecka w Internecie", "10 porad dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu", "Nadużywanie Internetu", promowanie DBI wśród uczniów – rozdawanie zakładek do książek z DEKALOGIEM CYFROWEGO OBYWATELA, zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu "Mistrz klawiatury", wydanie specjalnego numeru gazetki bibliotecznej dla najmłodszych dotyczącej bezpieczeństwa w Internecie, przeprowadzenie z najmłodszą grupą uczniów zajęć "Poznaj bezpieczny Internet", udział chętnych uczniów w konkursie "Głośne czytanie" – czytanie opowiadania dotyczącego korzyści i zagrożeń płynących z Internetu połączonego z konkursem wiedzy, zorganizowanie konkursów ze znajomości zasad bezpiecznego korzystania z Internetu "Bezpieczny Internet" kl. I-III SP, "Komputerowe opowieści" kl. IV-VI SP, połączone z quizem, krzyżówką i zagadkami
10. Realizacja elementów programu profilaktyczno-wychowawczego "Spójrz inaczej" podczas lekcji wychowawczych (większość nauczycieli została przeszkolona w zakresie jego realizacji). Opiera się on na założeniu, że jednym z podstawowych źródeł uzależnień są deficyty rozwoju emocjonalnego oraz zła adaptacja do ról i warunków życiowych.
Nadrzędnym celem programu jest takie wpływanie na dziecko, aby radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia, z rozwiązywaniem problemów, które niesie życie, aby rozumiało siebie, potrafiło współżyć z innymi oraz znajdować w samym sobie oparcie w trudnych sytuacjach.
Program obejmuje treści zgrupowane w czterech blokach tematycznych. Dotyczą one uczestnictwa w grupie, postrzegania siebie i rozumienia swoich uczuć, rozwiązywania problemów i dbania o zdrowie. Program kładzie szczególny nacisk na wspieranie rozwoju dziecka nie tylko poprzez treści programowe i specjalnie dobrane metody wywodzące się z nurtu psychologii humanistycznej, ale przede wszystkim poprzez osobisty kontakt nauczyciela z dziećmi. Formy pracy dostosowywane są do zainteresowania dzieci tematem, umiejętności radzenia sobie z podejmowanym problemem i do poziomu ich aktywności.
11. Udział klasy VI b w zajęciach psychoedukacyjnych z zakresu przeciwdziałania agresji i przemocy rówieśniczej z elementami Treningu Zastępowania Agresji – cykl 5 spotkań;
12. Udział klas VI w warsztatach profilaktycznych z zakresu uzależnień – „Odkrywamy i rozpoznajemy wartości w życiu człowieka“ - 4-godzinne spotkania z instruktorem terapii uzależnień;
13. Trening relaksacyjny – nauka radzenia sobie ze stresem dla uczniów kl. I. Wykonanie relaksacyjnych piłeczek, nauka tekstu pomagającego w treningu oraz omówienie lektury „Powiedz komuś” Elżbiety Zubrzyckiej. Książeczka porusza trudne tematy o krzywdzie, zagrożeniach, molestowaniu seksualnym. Rozmowy o tym dlaczego nie należy obrażać innych, wyśmiewać się itp. Co to jest „zły dotyk”, po czym go rozpoznać, jeśli się o nim wie, czy należy milczeć?
14. ,,Prawa dziecka a problemy współczesnego świata” to projekt UNICEF który był realizowany w drugim półroczu tego roku szkolnego. Celem projektu jest:
a) edukacja dzieci i młodzieży na temat problemów współczesnego świata,
b) przekazanie uczniom wiedzy czym są Zrównoważone Cele Rozwoju,
c) kształtowanie wśród młodego pokolenia świadomości globalnych problemów dotyczących ubóstwa, zdrowia i zmian klimatycznych,
d) kształtowanie postawy zaangażowania społecznego.
Podczas realizacji projektu skupiliśmy się na trzech obszarach: zdrowiu, ubóstwie i zmianach klimatycznych w nawiązaniu do praw dziecka. Na przykładzie dwóch krajów – Polski i Gwatemali – próbowaliśmy wytłumaczyć dzieciom, jak te obszary są ze sobą powiązane, a także jak te zależności wpływają na życie dzieci. Nasze zajęcia przeprowadziliśmy w oparciu o scenariusze z podręcznika opracowanego przez UNICEF dotyczący zagadnień związanych z Celami Zrównoważonego Rozwoju.
Zadania projektu UNICEF realizowane były w ramach zajęć edukacyjnych w świetlicy.
D. Ewaluacja z działań w zakresie zachowań antydyskryminacyjnych – w związku z szerokim wachlarzem zachowań ludzi, które można kojarzyć z dyskryminacją lub brakiem tolerancji nasza szkoła prowadzi też różnorodne działania mające na celu eliminowanie takich zjawisk. Mimo tego, że w naszej szkole jest grupa uczniów wyznania prawosławnego i zdarzają się też rodziny praktykujące inne wyznania, to nie stwierdzono przypadków dyskryminacji na tym tle. Staramy się, by inne powody, które zwykle stają się przyczyną braku tolerancji czy wręcz dyskryminacji, także nie skutkowały gorszym samopoczucia uczniów np. z rodzin o niższym statusie materialnym, borykających się z problemem uzależnienia czy też dzieci otyłych, mniej sprawnych fizycznie lub niepełnosprawnych. Uczulamy wychowawców, nauczycieli, pracowników szkoły aby zwracali uwagę oraz eliminowali podczas zajęć lekcyjnych, przerw, wyjazdów, zabaw wszelkie przejawy nietolerancji lub dyskryminacji.
Polecane działania szkoły w zakresie zachowań antydyskryminacyjnych:
1. Audycja nadana przez szkolny radiowęzeł pt. „Tolerancja” - 3 grudnia w Międzynarodowym Dniu Osób Niepełnosprawnych w szkole nadana została audycja promująca idee tolerancji, praw człowieka. Audycję przygotowała wychowawczyni świetlicy wraz z wychowankami - grupą III, a następnie nadano ją przez radiowęzeł szkolny. Uczniowie przedstawili definicję tolerancji w następujący sposób: Tolerancja to akceptowanie innych ludzi takimi jacy są, niezależnie od pochodzenia, koloru skóry, poglądów i pomysłów na życie, inaczej zachowujących się oraz traktowanie ich jako równorzędnych partnerów, a nie jako osoby gorsze, z którymi należy walczyć. W drugiej części przedstawiono monolog pt. ,,Prośba dziecka niepełnosprawnego’’, z którego uczniowie mogli dowiedzieć się jak zachować się w rozmowie z osobą niepełnosprawną, kiedy i w jaki sposób możemy pomóc, o co nie należy pytać a jakie pytania zadawać, kiedy, w jakich sytuacjach i jak można pomóc oraz wiele innych cennych wskazówek, które pozwolą osobą niepełnosprawnym i ich rówieśnikom czuć się swobodnie i dobrze w swoim towarzystwie.
2. Zajęcia z uczniami poszczególnych klas dotyczące dzieci niepełnosprawnych – m.in. z wykorzystaniem publikacji „Porozmawiajmy” autorstwa Magdaleny Grycman i Katarzyny Kanieckiej z fotografiami Marka Żaka, wyd. PUBLISHING HOUSE EXCALIBUR finansowanej ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. Działania zachęcają uczniów do przełamywania barier, jakie dzielą ich z niepełnosprawnymi dziećmi. Nakłaniają do odkrywania nowych sposobów komunikacji, dzielenia się pomysłami, nawiązywania przyjaźni i pozwalają w przystępny sposób poznać różne rodzaje niepełnosprawności, możliwości i ograniczenia tych dzieci. Zajęcia pozwalają poszerzać wiedzę na temat niepełnosprawności, w szczególności takich które występują wśród naszych uczniów (autyzm, zespół Aspergera, niepełnosprawność ruchowa - dziecko na wózku, niepełnosprawność ruchowa z afazją, niedosłuch, niedowidzenie, zaburzenia zachowania, zaburzenia lekowe, psychotyczne).
3. Cykl lekcji (kl. VI) kształtujących u uczniów postawy tolerancji oraz poszanowania praw innych:
- rozmowy na temat tekstu literackiego "Tęczowa wioska";
- wykonanie i prezentacja plakatów propagujących postawy tolerancji lub potępiających zachowania nietolerancyjne;
- projekcje spotów kampanii społecznych "Niepełnosprawni są wśród nas" oraz wyszukiwanie informacji o znanych paraolimpijczykach.
4. Angażowanie uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w imprezy artystyczne – 25.05.2016 r. SP nr 2 w Głogowie odbyła się „Tęczowa Gala Talentów” podczas której dzieci miały okazję do zaprezentowania swoich pasji, umiejętności i talentów. Uczniowie naszej szkoły (pod opieką terapeuty – logopedy) – dziewczynka z niedosłuchem i chłopiec z niepełnosprawnością ruchową z afazją zaprezentowali swoje zamiłowanie do malowania, a dziewczynka z autyzmem zaprezentowała swój talent recytatorski przedstawiając przed publicznością wiersz swojej mamy, w jakim wykazała swą niezwykła pasję – „miłość” do perfum. Uczniów wspierali obecni na gali rodzice, a sami uczestnicy zostali nagrodzeni i mogli być dumni i szczęśliwi ze swojego występu.
5. Rezultaty i rekomendacje dotyczące realizacji Programu.
Realizując założenia Programu, oprócz działań standardowych lub wynikających z realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego i założeń podstawy programowej w naszej szkole podejmowaliśmy wiele innych form zajęć, które przyniosły wiele korzyści, były atrakcyjne w formie i skuteczne w zakresie edukacyjnym i profilaktycznym. Dokumentują to wyniki przeprowadzonej diagnozy końcowej oraz obserwacje i nauczycieli, innych pracowników szkoły i informacje napływające ze środowiska lokalnego. Część realizowanych zadań jest już działaniami cyklicznymi, podejmowanymi od lat (akcje charytatywne, kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, projekty świetlicy szkolnej). Zdajemy sobie sprawę, że jeszcze wiele jest do zrobienia i dlatego zamierzamy kontynuować nasze działania i monitorować bezpieczeństwo uczniów i zachodzące pozytywne zmiany w ich społecznym funkcjonowaniu. Mamy nadzieję, że wypracowane procedury pozwolą na szybkie i skuteczne działania w przypadku wystąpienia sytuacji niebezpiecznych, a nasza aktywność w tym zakresie pozwoli niwelować ich skutki lub w ogóle do nich nie dopuszczać. Mając na uwadze duże znaczenie działań integrujących społeczność w skuteczności działań wychowawczych chcemy zwrócić uwagę na działalność Stowarzyszenia Edukacyjnego MOSTEK, które prowadzi takie działania na bazie kultury i sztuki (przedstawienia teatralne, projekty edukacyjne, innowacyjne metody nauczania itp.)
Większość relacji z poszczególnych działań, wraz z dokumentacją fotograficzną znajduje się na stronie internetowej szkoły: www.zsrudna.info w zakładce Szkoła dbająca o bezpieczeństwo.
Opracowała Marzena Kurant
koordynator programu w SP